Vi har en række overordnede rammer, der er vigtige at overholde, når vi skal arbejde sammen, så vi kan holde en god og sikker festuge.
Retningslinjer for frivillige hjælpere i festugen:
- Vi møder til tiden og melder afbud ved sygdom til mailen: frivillig@slagelsefestuge.dk eller ved at kontakte den ansvarlige, som man refererer til, med en opringning eller en besked.
- Vi bidrager alle til den gode stemning med glæde og smil.
- Vi hjælper hinanden.
- Vi har respekt for alle typer af opgaver.
- Vi søger hjælp hos hinanden, når der er brug for det.
- Vi er alle sammen iført festugens t-shirt, når vi er på vagt for at skabe mest muligt synlighed for vores gæster.
- Vi er opmærksomme på, at der kan ske situationer, hvor vi må ændre arbejdsopgaver og være fleksible.
- Vi efterlader ikke barer og områder ubemandede.
- Vi sørger for at orientere os i festugens brand- og evakueringsplan, der hænger i frivilligområdet.
Vi skal sammen bidrage til, at vores gæster oplever Slagelse Festuge som:
- En sjov og oplevelsesrig uge.
- En sikker og tryg oplevelse.
- Et sted, man bliver modtaget med et smil, og hvor man kan få hjælp, hvis der er behov for det.
- En ren festplads, hvor det er rart at være.
Pauser og samvær til de frivillige hjælpere
Det er vigtigt, at alle vores frivillige har det godt under hele festugen. Vi bestræber os på at lave tydelige instrukser og vagtplaner. Men vi ved også, at det kan ske ændringer midt under et arrangement, så det er også vigtigt, at du som frivillig har forståelse for den del.
Der er tid til pauser og til at spise. Pauser koordinerer du med den, du arbejder sammen med. Vi har et frivilligtelt, hvor vi serverer mad og drikke, og hvor du kan mødes med de andre.
Backstageområdet, hvor kunstnerne holder til, er ikke tilgængeligt, med mindre du har en vagt/opgave i området (af respekt for kunstnerne).
Som frivillig er det ok at nyde en øl el. lign. – men husk du “er på arbejde”, når du har en vagt.
Du kan læse mere om, hvordan du melder dig som frivillig her.
Kickoffmøde og sammenkomster
Slagelse Festuge varer omkring otte dage om året. Men det er altid rart at være godt forberedt og have hilst på hinanden forinden. Derfor inviterer vi hvert år til Kickoffmøde i det tidlige forår, når vi kan begynde at ane en festuge ude i horisonten, og når vi kan fortælle mere om, hvilke planer der er, og hvordan man som frivillig kan bidrage.
Nogle af vores frivillige er med i en del af forberedelserne, mens andre udelukkende ønsker at være koblet til de aktiviteter, der foregår i selve ugen. Det er helt op til dig, hvordan du ønsker at bidrage.
Du skal dog som minimum have en vagt på 6-8 timer i løbet af ugen for at kunne kalde dig selv festugefrivillig.
De tidligere festugefrivillige vil også blive kontaktet med et tilbud om at være med igen. Det er først til kickoffmødet og efterfølgende, at vi begynder fordelingen af arbejdsopgaver.
Forud for festugen udfylder alle vores frivillige et skema med kontaktoplysninger, så vi ved, hvem der er på pladsen, men også hvem vi skal kontakte i tilfælde af, at det bliver nødvendigt. Det er en tryghed for begge parter, når vi ikke er i et egentligt ansættelsesforhold.
Gratis billetter og mulighed for at invitere sin familie med
Udover at det er rigtig hyggeligt at være en del af festugen, belønner vi vores mange frivillige med to koncertbilletter, der dækker begge dage. Hvis du selv er på vagt begge dage, kan du vælge at forære billetterne væk til familie og venner. Hvis du kun er på vagt den ene dag, skal du selv bruge den ene billet dagen efter, hvis du vel og mærket gerne vil ind til koncerterne.
Vi sender dem digitalt lige op, så venner og familie har mulighed for at modtage dem, umiddelbart inden dørene åbner. Vi sælger og formidler billetter via place2book